Jurnal Hartanah Day 90

LANDED HOUSE- NAK DUDUK SENDIRI KE SEWA?(Siri Akhir)

Hi korang!

Seperti yang diulas sebelum ini dalam Jural Hartanah Day 89, keinginan dan matlamat jangka panjang sememangnya penting sebelum membuat keputusan untuk membeli rumah.

Akan tetapi ada yang membeli rumah mengikut iklan yang tertera di media sosial manakala ada pula yang sekadar percaya bulat-bulat kepada orang tengah.

Bagi yang terlepas boat, jangan khuatir, boleh klik ke jurnal Hartanah Day 89 utk menjumpai siri 1 menegnai topik ulasan kita. Apa lagi, jom ikuti sambungannya.

Nak duduk sendiri atau sewa?

1. Pastikan hartanah yang dibeli boleh dipakai atau disewakan 

  • Kalau boleh, pilihlah hartanah yang boleh disewakan dgn nilai tinggi meskipun anda nak pakai sendiri buat masa ini.
  • Misalnya, bila korang nak pindah, rumah ni boleh disewakan pada nilai yang melebihi ansuran bulanan dan tidak membebankan korang.

2. Ansuran rendah :

  • Untuk rumah sendiri, pastikan ansuran bulanan tak melebihi 20% dari pendapatan bersih korang. Ingat, 20 peratus ya!
  • Contohnya, pendapatan bersih korang RM6000, pastikan ansuran bulanan korang tak melebihi RM1,500 sebulan. Kalau lagi kurang, lagi bagus!

3. Kurangkan komitmen bulanan : 

  • Katakanlah bulanan untuk hartanah tu at least 100% lebih dari sewa, baik korang sewa je lah.
  • Contohnya macam kes Bangi Avenue yang dibincangkan di Siri 1, sewa cuma RM1,200 tapi ansuran bulanan RM2,657. Akak lebih suka menyewa dari beli dalam kes seperti Bangi Avenue.
  • Lagipun, sewa komitmen sewaan takkan masuk dalam CCRIS dan ianya tidak akan dikira.

4. Pentingkan pelaburan dulu

  • Kalau rumah yang korang pakai sendiri mahal dan korang tak dapat apa-apa income/pendapatan dari hartanah tu, potensi pelaburan korang pasti akan terbantut. Sebab bila korang nak cuba nak apply loan lagi, mesti tak lepas sebab komitment peribadi terlampau tinggi. ( Selalu Tok tgk orang yang beli hartanah mahal untuk pakai sendiri mesti ada banyak hutang credit card dan personal loan?)

5. Pakai rumah kecil dulu : Kalau korang baru je kahwin dan belum dapat anak lagi, duduk rumah 1 bilik pun dah cukup. Kenapa nak pening kepala duduk rumah besar dgn 4-5 bilik padahal korang cuma gunakan rumah untuk tidur dan berehat? Tak perlu membazir tak tentu pasal dan orang yang membazir memang susah nak kaya. Tak percaya, cuba tanya pelabur hartanah terkenal macam Cik Rohaniah atau Faizul Ridzuan jenis rumah apa yang mereke guna sekarang?

6. Guna duit orang lain untuk dapatkan rumah idaman : Guna pendapatan sewaan untuk bayaran ansuran/sewa rumah yang dipakai sendiri. Kalau gunakan contoh diatas, kalau korang boleh jana pendapatan bersih sewaan RM1200, korang boleh duduk rumah di Bangi Avenue ni secara percuma!

Secara kesimpulannya, membeli rumah perlulah berlandaskan garis panduan. Peptah Melayu sendiri berpesan, alah membeli, menang memakai.

Maksudnya, korang ada 2 pilihan sama ada pilih untuk nampak bergaya tetapi sengsara semata-mata nak duduk rumah lawa, atau pilih kesederhanaan dari mula dan melabur secara bijak untuk dapatkan rumah idaman korang yang dibayar oleh orang lain.

Rumah landed pon, bukan guna sehari dua. Oleh itu, jadilah pengguna yang bijak! Korang nak kaya atau kekal bergaya-tak-kaya, itu pilihan korang masing-masing.

Terima kasih.

brown building

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑

The Masking Maven

Indulging in the world of sheet mask.

Beli Hartanah Tanpa Modal

Bukan hartanah yang membuatkan kita kaya, tetapi ILMU tentang hartanah yang menjadikan kita kaya.

Empiris ESM

Bisnes | Sains Kekayaan | Magnet Wang | 13 Aset | Minda Infiniti

Chempaka Saffiyah

Inspirasi Membina Kejayaan

Empayar Hati

Menjadi Kaya, Menjadi Bahagia, Mendapat Redha, Mendapat Berjaya.

Hidup Magik

Living in Abundance Dunia Akhirat

Usahawan Bijak

Tips Pengurusan Kewangan untuk Pemilik Bisnes

Discover WordPress

A daily selection of the best content published on WordPress, collected for you by humans who love to read.

The Atavist Magazine

Bukan hartanah yang membuatkan kita kaya, tetapi ILMU tentang hartanah yang menjadikan kita kaya.

Design a site like this with WordPress.com
Get started